PORTFOLIO
In dit deel van mijn site vind je een overzicht van werk dat ik maak. Bijna alles is gebruiksgoed gedraaid op de draaischijf. Enkele items zijn meer voor de sier (een gedraaid kasteel of een versneden schaal), maar dat zijn er niet veel.
Mijn specialisatie is historisch correct keramiek. Dit vind je terug in de verschillende periodes waar ik een deel van de collectie laat zien. Daarnaast dus modern werk. Ik stook op aardewerk en steengoed temperatuur. Dit heeft invloed op de hardheid van de scherf. Er wordt wel eens gezegd dat steengoed beter is dan aardewerk. Dit is zeker niet het geval; steengoed is minder poreus en daardoor voor bekers en kannen een verstandige keuze. Maar een ovenschaal op steengoed temperatuur gestookt zal het niet lang volhouden in oven; steengoed klei is minder geschikt om temperatuurschokken op te vangen. Ovenschalen zijn dus bij voorkeur op aardewerk temperatuur gestookt.
Voor alle items vind je in de informatie tab relevante gegevens over bijvoorbeeld de datering (van historisch correct werk) en of het vaatwasser geschikt is of niet.
Wat je op mijn site ziet is maar een greep uit het assortiment. En na 20 jaar draai ervaring kan ik redelijk zeggen dat ik heel veel kan maken. Dus als je een specifieke wens hebt of wil overleggen of ik iets voor je kan maken vraag dan een vrijblijvende offerte aan. Ik kan je dan (waarschijnlijk na nog enige extra vragen) aangeven of ik je kan helpen en wat de kosten zijn.
VROEG MIDDELEEUWS
(VM8) Kogelpot
(VM3) Zwart aardewerk kommetje
(VM5) Aardewerk kommetje van zwartbakkende klei
(VM4) Zwart aardewerk kommetje met rand
(VM6) Tatinger kan
(VM7) Dorestad jug
(VM5) Aardewerk kommetje van zwartbakkende klei
(VM3) Zwart aardewerk kommetje
(VM8) Kogelpot
(VM4) Zwart aardewerk kommetje met rand
(VM7) Dorestad jug
(VM6) Tatinger kan
Veel van het vroegmiddeleeuws aardewerk heeft een zwarte of grijze kleur. Dit komt door de stookmethode.
Nadat de (meestal handgevormde) potten en ander gebruiksgoed een periode gedroogd waren werden ze in een kuil in de grond gelegd met daar omheen en overheen hout en ander brandbaar materiaal. Dit werd aangestoken en als het vuurtje lekker brandde werd dit afgedekt met plaggen. Hierdoor ontstaat een reducerende stook; een stook met weinig zuurstof. Gevolg is dat er zuurstof aan de klei onttrokken wordt en roet neerslaat in de scherf. Om die reden dus de zwarte of grijze kleur van de scherf.
Ik stook in een elektrische oven wat een oxiderende stook betekent. Om die reden gebruik ik zwartbakkende klei om het uiterlijk van het vroegmiddeleeuws aardewerk te benaderen.
LAAT MIDDELEEUWS
(LM9) Handdouche
(LM4) Niet authentiek roodbakkend koffie filter
(LM1) Steengoed beker
(LM3) Aardewerk eet kommetje
(LM7) Vergiet
(LM18) Aardewerk schaal
(LM11) Albarello
(LM10) Grape
(LM13) Lavabo
(LM20) Smalle hals kan
(LM5) Steengoed drinkschaaltje
(LM6) Zalfpotjes
(LM15) Mokje
(LM16) Aardewerk eetkommetje
(LM2) Trechterbeker
(LM19) Aardewerk kan
(LM7) Vergiet
(LM20) Smalle hals kan
(LM2) Trechterbeker
(LM11) Albarello
(LM19) Aardewerk kan
(LM6) Zalfpotjes
(LM3) Aardewerk eet kommetje
(LM9) Handdouche
(LM4) Niet authentiek roodbakkend koffie filter
(LM1) Steengoed beker
(LM10) Grape
(LM13) Lavabo
(LM16) Aardewerk eetkommetje
(LM15) Mokje
(LM18) Aardewerk schaal
(LM5) Steengoed drinkschaaltje
In de late middeleeuwen verandert de kleur van het aardewerk en wordt er ook steengoed gemaakt. Ook dit heeft weer te maken met de stookmethode
In tegenstelling tot de vroege middeleeuwen bouwt men voor het stoken van keramiek ovenkamers; een kleine en soms ook grote ruimte (van enkele meters doorsnede) opgebouwd uit stenen, met een kanaal of ruimte onder de oven kamer om takkenbossen in te branden. Op deze manier ontstaat er een oxiderende stook. Er is volledige verbranding en geen of veel minder roetvorming in de ovenkamer zelf (natuurlijk wel in de stookruimte bij het brandbare materiaal). De kleikleur komt zo goed tot zijn recht; de veel gebruikte rode klei en de witte steengoed klei die een hogere stooktemperatuur vereist. De temperatuur die bereikt kon worden lag al snel rond de 1000 graden. De oven moest zo ongeveer 24 aan blijven om de scherf voldoende te harden.
Het glazuren van het rode aardewerk is noodzakelijk omdat de scherf behoorlijk poreus blijft. Glazuur maakt de scherf redelijk waterdicht…de belangrijkste grondstof voor glazuur, loodoxide, was echter wel duur zodat het aardewerk vaak maar spaarzaam geglazuurd werd.
Steengoed werd zoals gezegd van een andere kleisoort gemaakt en hoger gestookt. Om die reden was steengoed ook ongeglazuurd niet poreus en daardoor dus uitermate geschikt voor drinkgerei als bekers en kannen.
OLIELAMPEN
(OL1) olielamp 21 tuits
(OL4) olielamp 6 tuits
(OL5) Olielamp 1 tuit
(OL3) olielamp 9 tuits
(OL2) olielamp 15 tuits
(OL6) Olielamp 3 tuiten
(OL3) olielamp 9 tuits
(OL2) olielamp 15 tuits
(OL4) olielamp 6 tuits
(OL1) olielamp 21 tuits
(OL5) Olielamp 1 tuit
(OL6) Olielamp 3 tuiten
Licht en warmte zijn sinds mensenheugenis een primaire levensbehoefte. Met het ontstaan van nederzettingen zoekt met ook vormen van lichtbronnen anders dan een houtvuur. Olielampen zijn een goed alternatief.
De lampen op deze site zijn niet met zekerheid authentiek, zeker de grotere lampen niet. Maar op evenementen zijn ze een relatief veilige licht en warmte bron.
ANDERE TIJDEN
(AT4) Knikwand kan
(AT3) knikwand voorraad pot
(AT7) Merovingische voorraadpot
(AT8) Romeins mokje
(AT2) Romeinse wrijfschaal
(AT1) Pingsdorf beker
(AT4) Knikwand kan
(AT8) Romeins mokje
(AT1) Pingsdorf beker
(AT7) Merovingische voorraadpot
(AT2) Romeinse wrijfschaal
(AT3) knikwand voorraad pot
Iedere tijd heeft zo zijn eigen kenmerkende vormen. Ook de gebruikte kleisoorten en decoratiemethodes zijn anders. Een vogelvlucht door de tijd.
DRAAIWERK
(D7) Steengoed mokje
(D1) Blauwe marmerbekers
(D5) blauwe aardewerk kommetjes
(D6) Blauwe aardewerk dekselpot
(D9) serveer schaal
(D11) Dekselpot
(D12) Bronskleurige vaasjes
(D8) Steengoed vergiet
(D10)Steengoed schalen
(D4) Steengoed dekselpotten
(D3) Groen steengoed servies
(D2) Blauwe aardewerk drink kommetjes
(D10)Steengoed schalen
(D1) Blauwe marmerbekers
(D3) Groen steengoed servies
(D2) Blauwe aardewerk drink kommetjes
(D4) Steengoed dekselpotten
(D6) Blauwe aardewerk dekselpot
(D8) Steengoed vergiet
(D9) serveer schaal
(D12) Bronskleurige vaasjes
(D7) Steengoed mokje
(D11) Dekselpot
(D5) blauwe aardewerk kommetjes
Het tegenwoordige gebruiksgoed ontleent nog steeds heel veel aan de vroegere functionele vormen. Maar er is meer vrijheid gekomen; met de komst van plastic is keramiek niet alleen meer functioneel maar ook meer luxe en uitstraling.
Er is ook een verschil tussen gegoten en gedraaide keramiek; Veel van wat je bij de winkelketens vindt is gegoten keramiek; dunne gietklei of kleikorrels worden in een mal geperst en meteen onder hoge druk gedroogd en geglazuurd. Dit proces is vele malen minder arbeidsintensief dan het ambachtelijk draaien van klei. Voor de stappen van het draaiproces; zie ‘het sprookje van klei’
Al het keramiek op mijn site is handgedraaid.
VERVORMD DRAAIWERK
(VD1)Ovale aardewerk ovenschaal met deksel
Gedraaid kasteel
Gedraaid kasteel
(VD1)Ovale aardewerk ovenschaal met deksel
Het werken op de schijf lijkt een beperking in vormen met zich mee te brengen. Natuurlijk is dat deels waar. Maar het voordeel van draaien is dat je de ronde vormen vele malen sneller maakt dan als je ze met rollen opbouwt. Het combineren van draaitechniek met handvormtechniek wordt een uitdaging…soms begonnen met een foutje, maar uiteindelijk een bewuste keuze.